e3langi-top-shared-content

مترجم: أكثر 15 محتوى منشور Post تم انتشارهم في 2016

4
shares
شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+
What's This?

الاهتمام بالـContent Marketing في ازدياد مستمر والشركات أدركت نقطة زي دي وأصبح استثمارها في الـContent أكبر وده راجع لأهمية المحتوى الجيد ومدى تأثيرة الإيجابي على نجاح الـBusiness سواء من حيث الانتشار أو زيادة المبيعات.

في تقرير لموقع CMI ذكر بعض النقاط المهمة عن ال Content Marketing:

 

* 88% من ال Marketer بيستخدموا الContent Marketing.
* استخدام ال Strategy و ال Documentaion مش بيتم بالصورة المطلوبة ونسبة ال Marketers اللى بيستخدموهم قلت في 2016 ل 8%
* الMarketers الأكثر فاعلية بيخصصوا 42% من إجمالي ميزانية الMarketing لل Content.
* 79% من الMarketers الأكثر فاعلية عندهم وضوح بشأن نجاح الـConent Marketing.
* 31 من الMarketers قالوا إن كفاءة ال sales lead هي أهم ال Metrics اللى بيستخدموها.

cmi-screenshot


2016 .. أهم ما تم نشره من محتوى

 

في 2016 تم نشر العديد من المحتوى الجيد واللى يعتبر كنز نقدر نستفيد منه وكمان نستخدمه كمؤشر لشكل المحتوى في 2017 هيكون عامل إزاي.
باستخدام BuzzSumo تم البحث عن أفضل محتوى اتنشر في 2016 ليه علاقة بالConetnt Marketing وكانت النتائج كالتالي:

buzzsumo-screenshot

1 – أول Post لموقع TechCrunch واللى بيتكلم عن موظف سابق في موقع Hubspot كتب كتاب بينتقد فية الشركة. عدد ال Shares للPost ده كان 27854. من الأسباب اللى أدت لانتشار الPost هي الصور المستخدمة فيه وكمان اختيار عنوان جذاب “Everything the tech world says about marketing is wrong” ده بالإضافة لإن الراجل كان بيشرد شركته القديمة والناس بتحب الحاجات دي 😀

startup-hell-screenshot


2 – تاني Post واللى أخد 25000 shares كان لموقع Forbes وبيتكلم عن ثقة الناس في المحتوى اللى بتقدمه. واتكلم الPost عن المجهود اللى الشركات والناس المسؤلين عن المحتوى بيستثمروه في صناعة محتواهم، لكن هل الناس بتثق في المحتوى ده؟ بإختصار لو مفيش ثقة، المحتوى اللى بتقدمه مش هيكون ليه قيمة.المقال كان بعنوان “How Much Do People Trust Your Content?””


3 – ولأن الناس بتحب تتعلم من تجارب الشخصيات الناجحة موقع Adweek قدم مقالة بتتكلم عن الشخصيات الأكثر تأثيرا حول العالم في مجال ال Digital Marketing واللى أعمارهم تحت ال 40 . قائمة الأشخاص اللى موجودة متنوعة فيها Marketers ورواد أعمال وغيرهم من الشخصيات المختلفة والناجحة.

عنوان المقالة ““These Marketers, Content Producers, and Entertainers are Shaping the Industry

screen-shot-2016-12-07-at-9-48-09-pm

تعرّف على أهم الـ Digital Media Trends المتوقع ظهورهم في 2017


4 – 6 خطوات لعمل محتوى ينتشر بسهولة، ده كان عنوان المقالة اللى قدمها موقع Entrepreneur واللى بيتكلم فيها عن نصائح هتساعدك في عمل محتوى ياخد Share كتير.“Six Steps to Content That is Easily Shared”


5 – إزاي تستخدم الinteractive content في الحصول على نتائج أفضل.. في المقال ده موقع Forbes بيقدملنا مصادر، و أبحاث، وكمان معلومات تساعد الMarketers على تحقيق نتائج عن طريق ال interactive content.


6 – 7 تجارب بيتكلم عنهم موقع Buffer التجارب دي أدت لزيادة ال Traffic على الموقع بنسبة 241% المقال حصل على 13727 Shares كمان المقال بيتكلم عن بعض المعلومات اللى هتساعدك في بناء الموقع الخاص بيك. “7 Social Media Experiments That Grew Our Traffic by 241%”

screen-shot-2016-12-07-at-9-49-30-pm


7 – موقع Harvard Business Review نشر مقالة رائعة بعنوان “Stop Trying to Sound Smart When You’re Writing“ واللى بيكلم فيها عن بعض النصائح المهمة في الكتابة، وإزاي يكون كتابتك واضحة، وموجزة وكمان تتخلص من الكلمات الزيادة أو الغير مفيدة في المقال.

screen-shot-2016-12-07-at-9-58-23-pm


8 – الحصول على Backlinks من الحاجات الصعبة اللى بتواجه أصحاب الشركات وعلشان كده Brian Sutter كتب مقال لموقع Forbes بعنوان “What Kind of Content Generates the Most Links for Business Owners?” المقال اتكلم عن ال High Quality Links وال Low Quality Links وليه ال Low Quality Links بتضر ال Business. واتكلم كمان عن إزاي ال entrepreneurs يقدروا يحصلوا على Links بدلا من شرائها.

screen-shot-2016-12-07-at-9-56-48-pm


9 – على الرغم من إننا دايما بننصح الناس إنهم يعملوا Content يكون Relevant للAudience اللى بيتابعوهم وكمان بنقول إن كل ما كنت محدد وعامل Content بيخدم ال Audience كل ما كان ده عامل مهم في نجاح محتواك وانتشاره. لكن Hubspot في مقالهم “5 Smart Reasons to Create Content Outside Your Niche” بيشرحوا ليه مهم إنك تخرج برة دايرة الAudience الخاصة بيك وتكتب في مواضيع مختلفه، أو برة اهتمامات ال Audience لأن ده هيأدي لإنك هتبني قاعدة أكبر من الـAudience، وهتزود التفاعل على الSocial Media وكمان هتجذب عملاء جدد في المستقبل.


10 – أهم حاجة في كتابة ال Content هو إنك تلاقي الفكرة اللى هتكتب عنها. Brian Sutter في مقالة على موقع Forbes بيشرح إزاي تلاقي فكرة لل Content يحبها الـAudience المقال بعنوان “How to Come Up With Content Marketing Ideas Your Audience Will Love


11 – على المدونة الشخصية ل Seth Godin نشر Post بعنوان Cable News واللى موضوعها مختلف عن الموضوعات الموجودة معانا ولكنها مهمة نظرا للأسلوب اللى مكتوبة بيه، ووضوح الرسالة اللى عايزة توصلها وكمان الطريقة الشيقة اللى مكتوبة بيها.

screen-shot-2016-12-07-at-9-50-22-pm


12 – المقال اللى بعد كده لموقع Techcrunch واللى بيتكلم عن تحديث الAlgorithm الخاصة بInstagram واللى أصبح ظهور المحتوى للمستخدمين هيكون طبقا لاهتمامات المستخدم وليس وفقا للترتيب الزمني. وفقا لكلام Kevin Systrom, CEO of Instagram, التحديث الجديد هيأدي إلى إن المستخدمين تقريبا مش هيشوفوا 70% من المحتوى المتاح ليهم على Instagram. وده كان موضوع مقال “The Death of Instagram for Brands.” اللى نشره موقع Techcrunch

screen-shot-2016-12-07-at-9-54-54-pm


13 – أوقات لما  تعمل Search في Google بتظهرلك فوق النتائج الموجودة في Result Page حاجة زي Summary بيجاوب أو بيوضحلك معلومات عن الحاجة اللى بتعمل Search عنها. المربع اللى بيظهرلك ده feature إسمها snippet. موقع Hubspot نزلوا مقال بتتكلم عن ال Feature دي وعن إزاي تقدر تعملها Optimize علشان تقدر تظهر بيها فوق النتائج اللى بتكون في Result Page. المقال بعنوان “How to Optimize Your Content for Google’s Featured Snippet Box


14 – موقع Chicago Tribune نشر مقالة مهمة جدا بعنوان “6 in 10 of You Will Share This Link Without Reading it, a Depressing New Study Says” ! المقال بيناقش ال Behaviour الخاص بجمهور ال Social Media اللى بيعمل Share للContent بدون قراءة.

screen-shot-2016-12-07-at-2-12-10-pm


15 – آخر مقال معانا بيتكلم عن محتوى الـVideo على ال Facebook. المقال بيتكلم عن إحصائية بتقول إن 85% من الـVideos على الFacebook بيتم مشاهدتها بدون صوت. وبناءا على الإحصائية دي المقال بيلفت نظر الـMarketers لاستخدام الـVideo Content بشكل مختلف عن طريق عمل videos المشاهد يتفرج عليها من غير ماحتاج إنه يستخدام الصوت.
المقال بعنوان “85% of Facebook Video is Watched Without Sound

 

الخاتمة:

ال 15 مقال اللى اتكلمنا عنهم كانوا الأكثر انتشارا في 2016 باختلاف الطريقة اللى اتقدموا بيها واختلاف المواضيع اللى غطوها المقالات مفيدة وفيها مادة علمية ثرية هتفيد أي حد بيشتغل في الContent بالإضافة كمان لل Resources الرائعة اللى هتلاقيها داخل المقالات. حاول تستفيد من المادة العلمية دي أقصى استفادة ممكنة علشان تقدر تقدم محتوى مختلف يحقق انتشار في 2017.


المصدر : A Year of Content Marketing in Review: The 15 Top-Shared Posts of 2016

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+