e3langi guide for facebook advertising

دليل إعلانجي الكامل لإنشاء وإدارة الحملات الإعلانية على فيسبوك

304
shares
شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+
What's This?

أهلًا بيكم في دليل إعلانجي الأول لإنشاء وإدارة الحملات الإعلانية على فيسبوك .. في السلسلة ديه هاحاول إني أبسط ليكم كل ما له علاقة بالإعلانات على فيسبوك، ومن المتوقع في نهاية السلسلة إنك تبقى قادر تعمل إعلانات بشكل مثالي ومحترف.

 

في الأول تعالوا نعرف ليه أصلا مهم إننا نعمل اعلان علي الـ facebook :

  • لأن في أكتر من 1.79 بليون شخص Active على الـ facebook شهريا والعدد في تزايد بنسبة 16% سنويا.
  • عدد الـ active users  علي الـ Facebook بشكل يومي1.18 بليون في اليوم، وفي زيادة سنوية بنسبة 17%
  • بالإضافة إلى  1.09 بليون mobile active users علي الـ Facebook
  • كمان متوسط الساعات اللي بيقضيها الـ User علي الـFacebook  بيكون 40 دقيقة، و دي أعلي نسبة بالنسبة للـ platforms التانية
  •  49% من الـ consumer بيعمل Like لصفحة الـBrand اللى بيحبوها علشان يدعموها

كل الإحصائيات والأرقام دي تخليك تفكر كويس جدا في استخدام الـ Marketing On Facebook علشان توصل لعدد أكبر من الناس وتحقق awareness بالمنتج بتاعك وكمان  تزود مبيعاتك.

أعمل الإعلان منين؟

في  3 طرق تقدر تعمل بيهم إعلان على الـ Facebook :

الطريقة الأولى:


Boost your post button  اللي بتظهر تحت أي post عندك علي صفحتك  ودي مش بيكون فيها خيارات لـ Objectives مختلفة، و تحدد الـ placement مش متاح وكمان مفيش Optimizing للـ price.الميزة اللي فيها إنها أسهل بس تأثيرها بيكون أقل و زي ما وضحنا إمكانيتها محدودة.

e3langi-%d8%a5%d8%b9%d9%84%d8%a7%d9%86%d8%ac%d9%8a

الطريقة الثانية:


من الـ
Ads manager ودي  تناسب مستوى الـ advertiser المتوسط  في عمل الـ Ads ، بيكون متاح فيها objectives مختلفة و full scheduling، و Optimizing للـ  Price و placements لكن مش متاح فيها Reach and frequency.

الطريقة التالتة:


الـ
power Editor : دي تعتبر Advanced tool للـ Advertiser ، فيها Features كتير، و أي New feature بيظهر فيها الأول قبل باقي الـ tools  ، بس مش بتشتغل غير على Chrome browser والـ Desktop بس ، ومحتاجه إنك تشتغل عليها فترة علشان تبدأ تاخد عليها وتتعامل معاها بسهولة. 

 

أهم العناصر اللي بيعتمد عليها الإعلان

في 3 عناصر أساسية في أي إعلان على الـ Facebook:

أول عنصر هو الـ Campaign: 

والجزء ده بتحدد فيه الـ Objective بتاعك الأساسي اللي عاوز تحققه من الإعلان موجود عشرة  Objectives ممكن تختار منها ، و ده بيكون علي أساس أنت عاوز ايه من الإعلان ، هدفك إيه من الإعلان؟؟

campaign-objective

– أول هدف هو Boost your post : و ده هدفه إنك تزود التفاعل علي post معين.
– أما في حالة إن هدفك هو زيادة عدد الـ likes للصفحة و توصل لناس جديدة بتستخدم Promote your Page.
– وفي حالة إنك عايز الناس تروح علي الـwebsite بتستخدم Send people to your website.
– أما بقي الـ Increase conversions on your website بتختاروا لما تكون عاوز الـ Audience بتوعك يأخدوا Action على الـ website زي مثلا sign up أو إتمام عملية شراء.
– لو عندك App و عاوز توجه الناس للStore عشان تشتري بتستخدم Get installs of your app ، أما لو عاوز تزود عدد الناس اللي بتستخدموا بتختار Increase engagement in your app.
– لو في Event و عاوز توصل لأكبر عدد من الناس علشان تزود الحضور بتستخدم Raise attendance at your event.
– عندك offer أو discount في وقت محدد و عاوزوا يوصل للناس سريعا بتختار Get people to claim your offer.
– بالنسبة للفيديو لومحتاج  تزود الـ Views الخاص بي بتختارget video view.
– أخر حاجه  لو عاوز تجمع data خاصة بالعملاء بتوعك بتستخدم Collect leads for your business.


 

العنصر التاني هو الـ Ad set: 

و بيشمل 3 أجزاء مهمين  و يعتبر الـ Core أو الأساس بتاع الإعلان.

1 –   الـaudience
2 –   الـplacement
3 –  الـBudget

خلينا نمسك كل عنصر منهم ونشرحه العناصر الخاصة بيه:

أولا الـ audience،  مين هم الـaudience اللى انت عايز تستهدفهم، أنت عايز توصل الإعلان لمين و مش عاوزه يوصل لمين ؟؟


بتعتمد في تحدد الـaudience علي الـLocation “ممكن تدخل state أو City أو Zip code لو في منطقة أو بلد كمان ممكن تستخدم Facelocations.com علشان تعرف الـFacebook معرفها إزاي  وبعد كده  بتحدد الـ Age , gender , Languageو الـ Interests ,  Behaviour.

ad-set-audience

ملحوظة مهمة :  علشان تقدر تعرف أكتر عن الـ Audience  علي الـ Facebook استخدم facebook.com/ads/audience_insights.– ودي عبارة عن Tool مجانية بيقدمها Facebook لل Advertisers علشان تساعدهم في شغل الAds-

ثانيًا الـ Placement بتحدد في أنت عايز إعلانك يظهر فين، و فيها أربع خيارات علي الأقل بتختار واحد و طبعا ممكن تختار
الأربعة : 

Desktop Right column
Mobile News Feed
 Instagram
Desktop News Feed

ad-set-placment

ثالثًا الـ budget و الـschedule بتتلخص في نقطتين هتصرف كام ؟؟ و عاوز إعلانك يظهر امتي و الجزئية دي فيها أكتر من عنصر مهم.


ad-set-budget
1- الـ budget بتكون أما Daily:
و ده بتحدد في الـ maximum budget اللي هتصرفها خلال اليوم، أما الـ
Lifetime بتحدد الـ maximum budget اللي هتتصرف خلال فترة معينه أنت بتحددها.

2- الSchedule:
بتحدد في أنت عايز تبدأ الإعلان امتي و ليها خيارين أما بتبدأ من دلوقتي بشكل متواصل لحد ما أنت توقف الإعلان بنفسك، أو تختار وقت محد يبدأ في و ينتهي في .

3- الـOptimization for Ad Delivery:
عايز إعلانك يوصل للناس إزاي و ده بيعتمد علي أنت عايز تحقق ايه و اختيارك طبعا بيحدد مين اللي هيشوف إعلانك علشان تقدر توصل لأفضل نتيجة و بسعر قليل ، وفيها 3 خيارات:

1- post Engagement  بتختاروا لو عاوز يكون في Like, Comment , share علي الـpost بسعر أقل ،
2- الـ Impressions بيعتمد علي توصيل الإعلان للناس أكتر عدد مرات ممكن و بيكون كويس الخيار ده في حالة انك عاوز تعمل Awareness للـ product أو الـservice بتاعتك و خاصة لو جديدة
3- أو الـ
Daily unique reach هيتم توصيل الاعلان لكل شخص مرة واحدة خلال اليوم

4- الـ Bid Amount : بتحدد هتدفع كام علشان إعلانك يظهر و يتنافس في الـ auction.

ايه هو الـAuction ده بقي؟

بص يا سيدي الـ Facebook بيتعامل بمبدأ “the right content to the right person at the right time” الـ Auction هو عبارة عن مزاد بيكون بين إعلانك و بين نفس الإعلانات اللي ـمختارة نفس الـaudience بتوعك، علي سبيل المثال في 4 إعلانات مختارين “البنات ، من سن 21+ في القاهرة “

المواصفات دي تطابقت مع بنت اسمها سارا ، مين من الأربع إعلانات هيظهر لها و علي أساس ايه ؟؟؟

  • الـ bid اللي أنت محدده، و في خيارين أما Automatic و ده الـFacebook هو اللي يحدد الأنسب ليك علشان توصل لأعلي Reach بأنسب سعر ، أوManual أنت اللي بتحدد عاوز تصرف كام.
  •  مدي اهتمام ” سارا” بالاعلان و ارتباطها بي
  •  كمان الـexpected action ليها لما تشوف الإعلان

هتبدأ تتحاسب امتي ؟؟

لو مختار Post Engagement عندك خيارين أما عند الـ Engagement أو الـImpressions  ، أما لو مختار impression أو daily unique reach فبيكون impressions

1- الـ Ad schedule في خيارين لو مختار Lifetime budget بيكون متاح ليك تختار أوقات محددة يشتغل فيها الإعلان خلال اليوم أو خلال الفترة اللي أنت مختارها و بيكون من خلال Run ads on a schedule ، أما في حالة الـ daily budget بيكون متاح ليك بس Run ads all the time

الـ Delivery Type برضو في خيارين أما Standard و هو أن الميزانية بتاعتك بتتوزع على مدار اليوم وإعلانك يظهر خلال اليوم كله ، أو Accelerated  و هو أنو يظهر للناس في أسرع وقت ممكن – وهنا لازم تاخد بالك من ال Budget لأنها ممكن تسحب كتير وانت مش واخد بالك.


 

آخر عنصر هو الـ Ad: 

لما بتعمل post جديد أو بتستخدم post موجود علي الصفحة بتشوف الشكل النهائي للإعلان بتاعك في كل الـ placement اللي أنت اخترتها و تعمل review عليه و بعدها بنعمل Place Order

كده إنت عملت الإعلان ، بس الـFacebook بيعمل Review للإعلان و بياخد 24 ساعة علشان يـ Approve للإعلان، في إعلانات بتأخد وقت أقل و في إعلانات بتأخد وقت أكتر ، في حالة الreview الاعلان بيكون pending و لما يتوافق عليه بيكون الـ status بتاعوا approved وهنا هتلاقي تفاصيل أكتر عن ال Advertising Policies 

في المقالات الجاية هنعرف إزاي نعمل Optimization للAds ، وهتتعلم إزاي تقيّم ال Campaign وتعرف الأخطاء اللى عندك وإزاي تصلحها وكمان هنشرحلك إزاي تطور من إعلانك علشان تحدد نتائج أفضل وآخر حاجة إزاي تعمل ال Report.

مصدر الأرقام اللى تم ذكرها في أول المقالة : هنا 

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+