5 ملايين دولار يوميًا أرباح هاكرز من إعلانات مزيفة!

139
shares
شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+
What's This?

واحدة من الDigital Media Channels الأساسية هي الإعلانات من خلال المواقع والناشرين Portals Advertising واللي بيبقى عندهم حجم كبير من المستخدمين أو شرائح معينة بتهم البراندات للوصول ليها بشكل Mass، وبيكون الهدف الأساسي (الغالب) وراء النوع ده من الإعلانات هو تعريف المستخدمين بالبراند creating awareness أوالترويج للعروض والمنتجات الجديدة. فتخيل معايا إن الإعلان بتاعك اللي بيشوفه 10 مليون شخص .. مشافهوش ولا شخص! ، لإن أصلًا الموقع ده معلهوش بني آدمين! .. تعالوا أعرفكم على عملية Methbot.

مجموعه من الهاكرز الروس اسمهم AFT13 قدروا إنهم يكسبوا حوالي 3-5 مليون دولار يوميًا من إعلانات البراندات الكبيرة و شركات الدعاية فى أمريكا فى أكبر عمليه نصب اتعملت فى تاريخ Digital Ads !

شركة White Ops  قدرت تكشف حمله نصب سموها Methbot وهى عباره عن مجموعه من الأجهزه بتزوّر video ad impressions. الشركة اكتشفت ان Methbot  انتحلوا شخصيات مواقع كأنها حقيقية وليها مخزون إعلانات inventory وهي مش موجودة أصلًا ولا ليها مستخدمين، فقدروا بيزوّر فى اليوم الواحد من 200-300 مليون video impression  ، واستهدفوا أكتر من 6000 موقع و ناشر ، ونتيجة لكدة قدروا يحققوا منهم من 3-5 مليون دولار فى اليوم باستخدام 800-1200 سيرفر فى أمريكا وهولندا بمعدل سعر لل CPM 13.04 دولار.

والعملية مكنتش بسيطة ولا ساذجة .. ده الهاكرز استخدموا وسائل كتيره علشان ميتكشفوش زى انهم يزوّروا حركه الماوس وضغطاته وكمان عملوا متصفح وهمى بيدعم الفلاش. اقرأ الـ paper من هنا

1

2

يمكن الحاجة الوحيدة اللي نقدر نتعلمها أو ننصح بيها أي شخص بيستخدم النوع ده من الإعلانات هو إنك ماتتخدعش بالأرقام ولا تبني شهرة المواقع على Alexa Rank لأن الحاجات ديه بيتم فبركتها بطرق سهلة جدًا، زي ما وجدنا الشهر اللي فات إن أحد المواقع الشهيرة مثلًا كان محقق ترتيب أعلى من شبكة التواصل الأكثر شهرة في العالم Facebook ! .. الموضوع بيحتاج منك دراسة للفاعلية أكتر من كدة وربطها بـ KPIs أكتر من مجرد impressions و Reach.


أول من تحدث عن الخبر: http://thehackernews.com/2016/12/methbot-ad-fraud.html

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+