كيف احتفل 21 براند في مصر بالهالويين على السوشيال ميديا ، من أفضلهم؟ ، ومن أبرز

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+

بعدما استعرضنا أفضل 25 إعلان في العالم عن الهالويين Halloween في المقال السابق (اقرأوا تفاصيله من هنا) ، جاء الدور إننا نعرض عليكم إزاي البراندات في مصر تفاعلت مع الحدث ده، إيه أحسن فكرة، ومين أبرز الغائبين:

من تفاعلوا مع الحدث:

والفائز؟ :

كل اللي فات ده شوية منهم كان حلو على مستوى الديزاين ، أو الكوبي ، أو كمان ربط الحدث بعرض offer ، أو مجرد بيبراند نفسه. لكن بالنسبة لي 2 بس اللي دخلوا مجال التصفية النهائية ، بس مش من اللي فاتوا خالص، كانوا الإتنين دول:

وده لإنهم “إستخدموا الفيديو” وبالتالي المجهود والتحدي والإبداع أكبر، وكمان لأن المستخدمين بقوا محتاجين يشوفوا محتوى تفاعلي أكتر من الصورة والtext. والفيديو على فيسبوك دلوقتي بقى king. عشان كدة تلقائياً هاختار أي حد يعمل فكرة حلوة في شكل فيديو أو interactive. وما بين كوكاكولا وكادبوري هاختار كادبوري Cadbury (وده اختيار شخصي بحت مبني على فكرة الـ Trends الجديدة في المحتوى مش أكتر ، ممكن تتفق أو تختلف معايا فيه).

أما عن أبرز الغايبين فنقدر نقسّمهم إلى نوعين:

1- غايب ومالهوش حجة زي: Pepsi – Samsung – Microsoft Lumia

2- غايب وله حجة: Mobinil – Todo

والتقسيمة ديه وجهة نظر شخصية بحتة أيضاً قائمة على إن الهالويين مناسبة عالمية مش محلية، وبالتالي هي للبراند العالمي Global والكبير Big. مش للبراندات الصغيرة المحلية Small + Local أو إن أغلب زبائنها متهمهومش المناسبة ديه وبالتالي هي مش جزء من الهوية ولا الصورة بتاعتك Identity & Image. في حالة تودو وموبينيل هم براندات كبيرة بس محلية أكتر، مالهوش سوق غير مصر، ممكن ميحتفلش بيه عادي كون إن الغالبية مش بتحتفل بيه، فديه ممكن تبقى حجة يعني، لكن حاجة زي بيبسي (ما هي كوكاكولا احتفلت) أو سامسونج ولوميا (ماهي سوني احتفلت) فمالهومش حجة بصراحة لإنهم Big & Global  ، والمسألة مش أكتر من كونها إنهم معملوش الواجب بتاعهم.

شاركونا بالبوستات اللي شوفتوها وعجبتكم عشان نضمها للمقال أو ناقشونا في الأفكار اللي قولناها هنا.

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+