فيسبوك تطلق Lifestage: أبليكاشن جديد لمن هم دون ال22 سنة

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+

تمامأ زي بداية Facebook تم الإعلان منذ ساعات عن تطبيق Lifestage اللى هيمكن الطلبة من التواصل مع بعض بناءا على المدرسة اللى هما فيها أو المدارس القريبة ليهم.

الـVideos أصبحت محل اهتمام أغلب المستخدمين وخاصة ما هم دون ال22 سنة ولهذا السبب أعلن Facebook عن إطلاقة تطبيق Lifestage والخاص بما هم دون ال22 سنة واللى من خلاله هيقدروا يتواصلوا مع بعض عن طريق عمل Videos داخل الProfiles الخاص بيهم بدلا من كتابة Text؛ بمعنى ان الشخص هيقدر يقول Story من خلال مجموعة من الـVideos هيقدم فيها نفسه لباقي المستخدمين.

بدأ موقع Facebook مؤخرا يضيف بعض الـOption الموجوده في تطبيق Snapchat إلى تطبيق Instagram  زي الـStories  وبعدها أضاف Events channel واللى أيضا هي أحد الـOption الموجوده في Snapchat ولكن من الواضح إن إضافة Options إلى تطبيقاته مش كافي لإيقاف انتشار Snapchat وللسبب ده تم إطلاق تطبيق Lifestage.

ميزة الأبليكاشن إن واحد من الفئة المستهدفة من المستخدمين هو اللى قام بتطويره وهو Michael Sayman واللى بيشتغل Product Manager في الـFacebook وسنة 19 سنة، الميزة إنه فاهم تفكير الشباب اللى في سنة وده هيمكنه إنه يقدم ليهم فعلا الـOptions اللى هما محتاجينها على عكس إن أحد المطورين هو اللى يقوم بتطوير برنامج لفئة هو مش منهم لأنه مش هيكون عارف تحديدا طريقة تفكيرهم أو إيه الحاجة اللى تجذبهم.

 

إيه هو أبليكشن Lifestage؟

 

فكرة الأبليكاشن في الأساس Michael أخدها من تطبيق هو كان عمله اسمه 4Snaps :

وهو عبارة عن 4 صور ! .. والفكرة ظهرت ليه لما سمع اخته بتتكلم في التليفون وبتبعت صور لأحد الأصدقاء وبتطلب منها تخمن كل صورة بتمثل إيه. وهو نفس فكرة Lifestage هو إنك هتقدم نفسك عن طريق مجموعة من الـVideos اللى هتعبر عنك  وهتسمح للناس تعرف عليك من خلالها.

1- في بداية البرنامج أول ما تفتح LifeStage هتظهر الشاشة الموجوده في الصورة :

2- بعد كده هتبدأ تختار كل Field موجود علشان تعمله الـVideos المناسب وتبني الـProfile الخاص بيك:

3- في الأبليكاشن مفيش طريقة للتواصل عبر الرسايل لأن على حسب كلام Michel إنه هو وأصدقائه بيستخدموا تطبيق bajillion الخاص بالرسائل وعلشان كده هو مش شايف سبب لوجود الرسايل. داخل تطبيق Lifestage في Option موجود تحت أسم الشخص هو Reach Me واللى من خلاله بيقدر الشخص إنه يكتب الـContact الخاصة بيه:

طبعا زي ماقولنا إن الأبليكاشن هيكون فقط لما هم دون ال22 وهيكون متاح بين الطلبة في المدارس انهم يتواصلوا مع أصدقائهم في نفس المدرسة أو المدارس القريبة، لكن ده طبعا مش هيمنع البعض من عمل Fake Accounts والدخول على الأبليكاشن ولكن النقطة دي هما عاملين حسابهم إن في Option من خلاله بكل سهوله هيقدروا يعملوا Block لأي شخص بيحاول يضايقهم.

إيه الفايدة اللى ممكن تعود على Facebook من تطبيق Lifestage؟

من خلال Lifestage هيقدر Facebook يبني علاقة قوية بينه وبين الشباب في سن المراهقة وهيفهم أكترعن اهتمامات الشريحة دي ، كمان هيقدر يحسن الـProfiles باستخدام محتوى الـVideos واللى Mark Zuckerberg عاوزها تكون مستخدمه في كل الـApps  بشكل أساسي.

بالإضافة كمان إلى إمكانية إيقاف Snapchat وجذب جزأ من مستخدميه إلى Lifestage. الأبليكاشن مش هيظهر ليك الأشخاص اللى هتتواصل معاهم غير لما يكون في 20 شخص من أصدقائف في المدرسة بيستخدموا الأبليكاشن وده  هيكون مشجع أكتر انك تتواصل مع أصدقائق في المدرسة وتدعوهم لاستخدام الأبليكاشن.

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+