انظر ماذا وجدنا في الرسالة النصية التي أرسلتها اتصالات إلى عملائها

193
shares
شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+
What's This?

قبل حلول شهر رمضان المبارك، أرسلت شركة اتصالات إلى عدد من مستخدميها رسالة نصية SMS تقول لهم فيها: عايز تشوف اعلان رمضان قبل ما حد تاني يشوفه وتعرف مفاجأة اتصالات لكل عملاءها، اطلب #919* مجانًا:

ومنذ ساعات ومع انطلاق موسم إعلانات رمضان بإعلان “تخيل بكرة” لإتصالات، استقبل كل من سجّل رغبته في مشاهدة الإعلان رسالة نصية أخرى بها لينك لمشاهدته:

ثم رسالة أخرى بالعرض:

ورغم إن ده tactic جميل إنه يربط عدد سنين وجود عميل اتصالات بقيمة العرض للي هايحصل عليها، فيعتبر loyalty program حلو جدًا، إلا إننا لاحظنا غلطة بسيطة ورفيعة لكنها مهمة وقعت فيها اتصالات وهي استخدامها ل Goo.gl shortner ! .. لإني بكل سهولة الدنيا بمجرد ما اخد اللينك على البراوزر واكتب قدامه (+) هاقدر أعرف كام واحد داس على اللينك، وكمان ال segmentation بتاعهم .. تعالوا نشوف:

Screenshot_38

Screenshot_39

Screenshot_40

Screenshot_41

فـ 8058 شخص ضغطوا على اللينك خلال الساعات القليلة اللي فاتت، أغلبهم من مصر وبعضهم من كينيا ، و 80% منهم أندرويد ، و57% منهم بيستخدموا chrome ، اللينك اللي وداهم للإعلان على يوتيوب اللي نزل تقريبًا في نفس وقت نزوله على فيسبوك لكنه حقق مشاهدات قليلة (9221 فقط) ، وأكيد الفرق جاي من عدد ال subscribers اللي بيتابعوا قناة اتصالات على يوتيوب:

Screenshot_42

واللي نتعلمه هنا خاصةً اننا بصدد واحد من أكبر براندات شركات الtelecom؛ هو إن اتصالات (وأي حد يهمه إن ال campaigns بتاعته ماتتشافش) كانت المفروض تستخدم shortner خاص بيها/بيك على سيرفراتها زي: et.sal/nmOlO مثلًا ، فمنقدش نتراك عدد اللي داسوا على اللينك ولا نعرف ال segmentation بتاعتهم وبالتالي تبقى كل الناس شايفة النتايج على الملأ كدة. وكويس إنها جت على مشاهدة إعلان بس مش حاجة تانية.

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+