إتحدى إعلانجي | التحدي الأول: فرغلي – دكتور أمراض الكلى

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+

كل سنة وانتوا طيبين .. زي ما وعدناكم، فالسنة ديه في رمضان هانعمل من ضمن أنشطتنا برنامج: #إتحدى_إعلانجي  وهو مجموعة من ال case studies اللي هانعرضها عليكم في مجالات وصناعات مختلفة وفي كل مرة هانعرض عليكم  ال case وإيه التحديات اللي بتواجهكم والواجب المطلوب. هاتتركز التحديات طبعاً كلها في مجال ال digital marketing & social media ، وفي كل مرة هانطلب منكم تبعتولنا الإجابات وصاحب الإجابة الأفضل من بين المتقدمين هايكسب معانا تذكرة مجانية لحضور ورشة تدريبية بعد رمضان في ال online branding strategies.

يلا نبدأ بالتحدي الأول (الوقت المتبقي من وقت نشر التحدي 72 ساعة):

P2

– دكتور فرغلي عنده عيادة في شارع محي الدين في الدقي بقاله 10 سنين اشتغل فى أكتر من 7 مستشفيات معروفة  لحد ما فتح عيادته الخاصة من 5 سنين بالظبط.
– هو من أشطر الدكاترة في أمراض الكلى زي الفشل الكلوى وغسيل الكلى ناس كتير تعرفه وبتشكر فيه وعلى طول العيادة بتاعته مليانة.
– سمع من دكتور زميله إن عنده صفحة على الفيس بوك بيسوق للعيادة بتاعته عليها فسأله عن اية يعني الكلام ده.
– بعدما عرف يعني ايه قرر انه يبقى هو كمان على الفيس بوك وعمل ميزانية 3000$ في 3 شهور بس اكتشف انه مش هيعرف يعمل الشغل الاونلاين دا فقرر انه يجيب حد يقوم بالمهمة دي .

P1

مطلوب منك : حملة ترويجية كبيرة Branding Campaign يقدر بيها دكتور فرغلي يوصل لل Target Audience  للعيادة بتاعته فيها:

1 – ايه ال channels اللى مفروض يشتغل عليها ؟

2 – ايه نوع المحتوى اللى يقدر يفيد ال Target Audience بتوعه و يخليهم يتفاعلوا معاه ؟

3 – فكرة حملة Creative Concept ليها شعار Slogan جديد يقدر يجذب الناس. 

4 – ايه خطتك فى انك تقسم ال 3000$ budget على 3 شهور؟

P3

إبعتلنا الحل في شكل Power Point Presentation  أو لينك Slide-Share على [email protected] واكتب في عنوان الإيميل: “إتحدى إعلانجي Challenge E3langi” في ميعاد أقصاه: “السبت 20 يونيو 2015 – 10 مساءاً”، وفريقنا هايقوم بتقييم الإجابات وإعلان الفائز صاحب أفضل إجابة يوم الأحد.

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+