Brand Story تعرّف على أهم 22 طريقة لكتابة الـ

146
shares
شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+
What's This?

مسألتش نفسك كده ، هو أنا ليه عارف قصة حياة ستيف جوبز و عاش امتى و مات ازاي و ليه سمى شركته “أبل” و مين اللي مشاركينه.. و امتى فصلوه من الشركة و امتى رجعوه.

مش بس ستيف جوبز، لا ده كمان زوكلربرج بتاع “فيسبوك” و انه لسة كان بيحتفل بعيد ميلاده و الشعب المصري سف عليه كل عادة .. احنا ليه بنعرف المعلومات دي .. احنا مجرد عملاء عندهم ليه تشيلني همك و تحكيلي قصتك و مشاكلك؟!

• عايز تعرف ليه؟ اتفرج على الفيديو ده و ارجعلك تاني:

يعني كل شركة بتحكيلك قصتها عشان ترسم في دماغك شخصية معينة للشركة دي او المنتج ده ، زي ما كنا بنرتبط زهنيا ببطل القصة هترتبط زهنيا بالشخصية الخيالية بتاعت البراند ده بمجرد اني احكيلك قصته.

نفهم من كده ان ال Brand story  او اللي ساعات بيسموه story branding  :

– مش مجرد سرد معلومات او محتوى بيتحط في موقع ولا بروشور او بتصوره في فيديو، لا ده صورة لازم ترتبط بذهن الناس سواء العملاء او المستثمرين او اين كان الشخص المستهدف ، و تكون الصورة دي متكاملة فيها حقائق و فيها احداث و فيها روابط عاطفية تربط الناس بيها ” كان يا مكان يا سعد و يا اكرام كان في براند “

– انت في الاخر بتتكلم مع بشر يعني بيحسوا و بيحبوا و بيكرهوا فلازم القصة تبقى محبوكة صح وكأن حد اللي بيحكيها عنك.

– الBrand story  ده وسيله قوية جدا لربط العملاء بيك و بتكون صورة ذهنيه عن شركتك او منتجك بصرف النظر عن حجم الشركة ومكانها.

image002

طيب ازاي اكتب قصة عن البراند بتاعي، قبل ماتعرف طريقة كتابة القصة ، لازم تتعرف الاول على مفاتيح البراند عشان تقدر تستخدمها في تكوين القصة. انا جمعتلكم المفاتيح كلها في البرزنتيشن دي:

طيب بعد ما احدد المفاتيح بكتب القصة و بعدين !؟ بعد كده بتبدأ تفكر ازاي تعرضها او ايه هى وسائل العرض:

image003

في النهاية؛ في مقال حلو اوي بيتكلم على موضوع ال brand storytelling في ال social media  وكان من اهم نصايحه انك تنسى انك بتاع تسويق وانت بتكتب قصة البراند بتاعك 😀 للي عايز يقرا المقال من هنا

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+