الطعم هايرعبك يا تميم إفتح الباب! ، لماذا أرسلت كوك دور هذه الرسالة لتميم يونس؟

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+

لسه كنا بنتكلم عن الـ Social Media Listening وإنك تكون براند فايق لأي كلمة بتتقال عليك بالسلب قبل الإيجاب على السوشيال ميديا واتكلمنا على الأدوات Tools اللي تقدر تساعدك في كدة (تقدر تقراها من هنا)، وإذ ب case study تحصل قدامنا!

القصة بتبدأ لما Cook Door نزلوا إعلانهم الجديد عن ساندوتش Z Burger بشعار Slogan: “طعم يرعبك” كنوع من ال real time marketing أثناء الهالويين.

بعدها تميم يونس ( تميم يونس من أكتر الناس الموهوبين فى مجال الاعلانات فى مصر) ، نزّل الصورة دى على اكونت الفيسبوك بتاعه:





وبعدها نزل بالفيديو ده:

 

لما تميم يونس نزل الفيديو و الصورة دول فى ناس فى الكومنتات قالوا احنا مستنيين نشوف رد كوك دور!  ، وبالفعل بعد الفيديو ما نزل بـ3 ايام تميم نزل الصورة دى: 

كوك دور بعتت لتميم الساندوتش الجديد مع كارت بيتمنوله فيه هالوين سعيد ! .. وده اللى وضحه فى الفيديو ده:

فى ناس كتبت فى الكومنتات عند تميم ان دى حركة بينه وبين كوك دور وان دى بداية online campaign بس هو أنكر الكلام ده وقال انه مش حقيقى (شوف في الصورة تعليق مهيمن فكري، ورد تميم عليه):

 

image003


ورد تميم ده بيقول انه مش متفق معاهم وان ده مش نوع من الـ influencers marketing  انما ده social media monitoring كويس اوي يحسب ل Cook Door ، ورد ذكي وسريع يحسب ليهم برضه، خاصةً إن تميم influencer وليه متابعين كتير وبالتالي كونه يتكلّم بإيجابية عن براند يُحسب له. بس ده لا ينكر إن “تميم” شايف (واحنا متفقين معاه تماماً) إن الحركة منهم والتفاعل حلو بس ده لا يغيّر من حقيقة إن الرسالة مش حلوة “طعم يرعبك” ، ومالهاش أي قيمة مضافة Added Value ، وكان ممكن الشعار أو الرسالة تبقى أحسن من كدة ويستغلوها في الـ Real-time Marketing بتاعهم برضه.

انتهت القصة ، وفي النهاية قولنا انت لو مكان الـ marketing team بتاع كوك دور كنت هترد ازاى على الحركة دى أو كنت هتستغل الموضوع ده بشكل افضل من كده ازاى ؟ وشايف إيه الرسالة الأفضل اللي ممكن تستخدمها بدل طعم يرعبك؟.

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+