مترجم: تحليلك على السوشيال ميديا غلط!ـ

238
shares
شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+
What's This?

العنوان يخض شوية وتلاقيك استغربت بس أنا هتكلم النهاردة عن فهمنا الخاطئ لفكرة الشير على السوشيال ميديا . إدارتك لمواقع السوشيال ميديا و تحليلنا للــــ activities اللى بتحصل على السوشيال ميديا كل ده بيكون غلط عشان أحنا منعرفش طريقة الشير على السوشيال ميديا شغالة ازاي وعليه ركز في التلت نقط الجايين عشان تغير تفكيرك.

1- كل تركيزك بيكون على الــــــ: Open Platforms 


1

والــــOpen Platforms  اللي هيا فيسبوك ، تويتر، لينكد إن، جوجل بلس ولو أنت فاكر أن هما دول بس مواقع السوشيال ميديا يبقى أنت غلطان لأن السوشيال ميديا أكبر من كده وده الجزء التاني اللي مش متشاف كويس لكنه موجود والعائد منه ضخم , الغلط اللي بتعمله أنك مركز بس على الـــــ Open Platforms وده معنى أنك متجاهل جزء كبير من السوشيال Activity  حوالين البراند بتاعتك والسؤال هنا فين شغلك على Private  سوشيال ميديا ؟؟

الـــــ  Private سوشيال ميديا اللي هيا الأبليكشن اللي بتبعت منها الرسائل الفورية زي الوتساب أو الإيميل أو الأونلاين شات زي الماسنجر والقنوات دي بتكون Private  عشان المحتوى اللى  بتعمله شير بيكون مع شخص واحد أو مجموعة صغيرة من الناس و بتكون عن طريق الموبايل.

والموبايل يمثل جزء كبير جداً من السوشيال Activity  من خلال قناة اتصال موثوق فيها عشان ده من واحد صاحبك، عيلتك، معارفك ودي بنعتبرها مناجم دهب ويقوت ومرجان 😀 لأن بنسبة 100 % بتوصل واللينك أو الصورة أو الفيديو اللي هتبعته هيتفتح لأنك مستهدف ناس محددة جداً.

الموضوع ده مش اختراع ولا اتجاه جديد لعمل الشير ولكنه طريقة جديدة للمشاركة مع الناس بصورة أكتر مباشرة وأخذ الــــ feedback  بطريقة Word of mouth ودي طريقة مفيدة وفعالة جداً

تعالى نعرف أزاي بتتم عملية الشير:

واحد صاحبك أنت عارف أنه بيحب العربيات بكل أنواعها فلما تلاقي مقالة بتتكلم عن العربيات هتبعتهاله على الــ Private Platforms  مثلاً واتساب وهنا في فرصة كبيرة جداً أنه يفتحها ويقرأها ليه بقى ؟؟

عشان المقالة جاية من مصدر موثوق منه، المحتوى لي علاقة قوية بي، التواصل بيكون Private يعني الدنيا مش زحمة ببوستات السوشيال ميديا وتشوف حاجات ملهاش علاقة بيك وعليه فبكده  لينك المقالة هيتبعتلك وهتشوفه بنسبة 100% وده معدل عالي مقارنة بــــــــ Organic  الفيس بوك .

Dark Social Media Traffic : 

 2(1)

الــ Private سوشيال ميديا مش هعرف أحلل وأعرف كام عدد اللي عمل شير وكم عدد الــ Fans عشان كده اسمها Dark مقارناً مع تحليل الموقع الخاص بك تقدر تجيب  Traffic مباشر لكن ده كمان مش صح لأن ده بيعتبر سوشيال ميديا Traffic  يعني مش داخل على موقعك بصورة مباشرة هو جي عن طريق مواقع السوشيال ميديا .

تحليل المواقع مش بيظهر الأداء الحقيقي لـــActivity  السوشيال ميديا  وممكن تكون مقيمها بأقل من قيمتها وبناءً عليه بتاخد قرارات سيئة فيؤدي إلي نتائج سيئة.

3- الفهم الخاطئ للشير:

 3(1)

أنك تعَد كام واحد عمل شير للبوست بتاعك ده مش كافي عشان تقيس أدائك بأن كده أنت وصلت لعدد كبير عشان اللي أنت بتشوفه واللي فعلاً بيحصل في الخلفية بيكون مختلف تماماً أنت تقدر تشوف كام عدد الشير وعدد الــ Fans  اللي جايين من الفيس بوك، تويتر، لينكد إن   كل موقع بتعرف تحلله بطريقة مستقلة ولكن متقدرش تعرف عدد الشير والـــ Fans  الكلي على مواقع السوشيال ميديا كلهم مع بعض لنفس المحتوى

أنت بس بتعرف كم عدد الشير والــ Fans اللي حصلت عليهم من خلال Open Platforms  المختلفة لكن مش هتعرف تجيب اللي عمل شير وعدد ال Fans على Private Platforms  ودي Dark  سوشيال ميديا Traffic   ومش هتعرف تشوف السوشيال Traffic  بتشتغل ازاي في الخلفية ومش هتقدر تفهم طبيعة الشير .

مثلاً استقبلت مقالة حلوة جداً من واحد صحابك على الوتساب وقررت تعمل شير على الفيس بوك وبعد كده واحد من صحابك قراها وعملها شير على تويتر وواحد صحابه قراها من تويتر وعملها شير على الماسنجر وهكذا وهنا بيظهر فهمك الغلط للشير تحسب اللي شايفه على الفيس بوك وهيطلع حسابك مش دقيق لأنك مش هتشوف أن المقالة اتبعتت لحد تاني Private

و دى صورة مثال من Buzzfeed ايه اللى احنا شايفينه وايه اللى بيحصل فى الحقيقة

 Buzzfeed

الخلاصة:

ثقافة السوشيال شير بتتغير ولسة هتتغير أكتر في المستقبل والناس كمان طريقتها في عمل الشير على السوشيال ميديا بتختلف يعني مثلاً ممكن تلاقي أغلب الناس اللي على لينكد أن مركزين على بوستات للشغل ومقالات وأخبار الشركات وبالتالي شير المحتوى ده بيكون أكتر من الفيس بوك ويوجد خليط ما بين الـــ Platforms الـــOpen  و الــــ Private

الـ web analytics مش هتقدر تتعقب حجم الشير بشكل كامل علشان كده مش هتقدر تعرف المحتوى بتاعك اتعمله شير ازاى و وصل للناس ازاى لأن فيه فرق كبير بين اللى بيظهر فى التحليلات و اللى بيحصل فى الحقيقة .

— المقال الأصلي من هنا

تفتكر ايه تاني ممكن يكون غلط وأنت بتعمل  Analysis على السوشيال ميديا ؟؟؟؟؟؟

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+