في شهر التوعية بسرطان الثدي: شاهد أفضل 9 أفكار ملهمة بالكشف المبكر

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+

يُعتبر شهر أكتوبر المناسبة العالمية للتوعية بسرطان الثدي، لذا جمعنا لكم أفضل 9 إعلانات مطبوعة printed أو outdoor على مستوى العالم لتلهمك في إعلانك القادم للتوعية بسرطان الثدي والكشف المبكر:

(1)

For 90% Of Breast Cancer There Is A Cure That Does Not Leave Signs

أكثر من 90% من المصابين بسرطان الثدي لديهم فرصة للعلاج بدون أن يترك علامة

إعتمد الإعلان على حقيقة إن 90% من الأورام هي أورام حميدة و 10% فقط قد تكون سرطانية وهنا تكمن أهمية الكشف المبكر عشان نلحق الحالة بسرعة لو في مشاكل. وكمان إعتمد على الـ fear appeal (تقدر تقرأ المقال ده لتفاصيل أكتر) وهو إنه يعيشك في حالة بنت فقدت إحدى ثدييها وديه علامة الbra. لكنها لو كانت قامت بالكشف المبكر وعالجت المرض بدري ماكانتش هاتشوف العلامة ديه.

(2)

Massaging Breasts Frequently Enables You To Detect Breast Cancer Before It Strikes تدليك الثديين بشكل مستمر يجعلك قادرة على تحديد سرطان الثدي قبل أن يحدث

الإعلان ده بيعتمد على فكرة إستخدامك للماوس بشكل مستمر، وكأنه بيعيشك في تجربة experience فتفتكر الرسالة الخاصة بأهمية تكنيك التدليك لإكتشاف المرض مبكراً.

(3)

I Don’t Have Time Vs. I Do The Self-Examination

أنا لا أمتلك الوقت Vs. أنا أقوم بالفحص بنفسي بشكل مستمر

تكنيك المقارنة، وإستخدام علامات التنصيص عشان يعبر عن اللي بيقول معندهوش وقت هايصاب بالمرض وبالتالي هيمتلك واحد فقط، بينما اللي بيكشف بنفسه بشكل مستمر هايحافط عليهما.

(4)

Unfortunately We Can’t Test Everything For You

للأسف، لا يمكننا أن نختبر لك كل شيء

حقيقة إن أي براند عربيات بيقوم بـ “إختبارات” و “كشف” على منتجاته لضمان الأمان، مرسيدس إستخدمت المدخل ده واعتمدت في الديزاين على الموديل اللي بيستخدموه في الإختبارات ديه.

(5)

You Can Detect Breast Breast Cancer Early

يمكنك تحديد الإصابة بسرطان الثدي مبكراً

breast-cancer-ads-15[1]

مشكلة سرطان الثدي هنا عبّر عنها ببالونة اتنفخت زيادة عن اللزوم لغاية لما فرقعت، وإن أي تأخير في الكشف والعلاج هايؤدي إن البالونة هاتتنفخ أكتر لغاية لما تنفجر.

(6)

Losing One Can Be This Easy

أن تفقدي واحداً ممكن أن يكون بهذه السهولة

فكرة ظريفة في تصميم البروشور ده بيعيشك برضه تجربة إن فقدان إحداهما ممكن يكون بالسهولة ديه.

(7)

If Only You Checked Your Breasts As Often

 !لو أنكي تقومين بالمتابعة كما تفعلين دائماً

أنا بعتبر ده أقواهم. الإعلان هنا عايز يقول إننا زي ما بنهتم بمتابعة وسائل التواصل الإجتماعي بشكل مستمر (واللي تحوّل عند كتير مننا إلى إدمان وشغف)، إنتي كمان محتاجة تتابعي نفسك بنفس القدر. اللعب في اللوجوهات والـ Re-visioning اللي اتعمل فيها للتعبير عن الفكرة معبر وقوي.

(8)

Don’t Wait for Dawn to Turn them on

لا تنتظري حتى الصباح!

الإعلان ده بيعتمد على التورية، عايز يقول: ماتستنيش على العربية لغاية الفجر عشان تشتغل، انزلي وافحصيهم دلوقتي.

(9)

لن يمكنك قراءة باقي اللوحة!

Screenshot_3

ومع آخر إعلان ، هو مباشر جداً ، ومجنون في نفس الوقت. اعتمد على التورية برضه، فكرة فقد إحدى الثديين كأنك بتشوف “نص” إعلان في الشارع بس.

في النهاية بتمنى لكل سيدات العالم السلامة ، لو مهتم/مهتمة بالقراءة في الموضوع أكتر ممكن تجرب/تجربي المقال ده على موقع منظمة الصحة العالمية. وفي نهاية المقال قلنا إيه أكتر إعلان عجبك، ولو عندك إعلان تقدر تشاركه معانا في الكومنتات.

ساعدني في إعداد المقال ده زميلي: أحمد النجّار.

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+