ما هي أهم النصائح لاستخدام تويتر في رمضان 2016؟

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+

أصدر تويتر مؤخراً كُتيب عن احصائيات رمضان  2015 عشان تقدر تحسن من نسبة ظهورك في شهر رمضان والي بيشهد طفرة في استخدام المواطن العربي للأنترنت .. وبالطبع تويتر ليه نصيب كبير من تواجد المستخدمين على الأنترنت إلى وصل في عام 2015 لـ 53% من اجمالى عدد السكان في الوطن العربي.

لو حابب تقرأ أحدث الإحصائيات عن المستخدم العربي على الأنترنت والسوشيال ممكن تقرأ المقال ده

وزي ما ذكرنا إن الويب عامة بيشهد طفرة في استخدام المواطن العربي للانترنت عشان كده بيكون في فرصة أفضل للبراندات إنها تستغل التواجد ده في اطلاق حملات اعلانية ضخمة بيتم اعدادها على مدار السنة. وبيشهد رمضان حرب اعلانية ما بين الشركات ومين فيهم هيقدر يحقق نجاح ووصول ومبيعات أكتر خلال شهر رمضان.

عشان كدة جمعنالك أهم نقاط تم ذكرها في التقرير الي أعدة تويتر عن رمضان  وهنعرضة عليكم خلال المقال ده عشان تقدروا تحققوا نجاح أكبر بإذن الله خلال رمضان من خلال تويتر خاصة اذا كنتم يتتارجتوا دول الخليج:

تويتر بيعتبر رمضان من أهم المناسبات السنوية لان خلال شهر رمضان في أكثر من 1.6  مليار شخص على مستوى العالم (عدد المسلمين بالتقريب )  بيحتفلوا برمضان وعيد الفطر ومن الصعب على اي بيزنس تجاهم حدث زي ده بيحصل لمدة شهر كامل 

رمضان على تويتر في  الـ   MENA :

1- في اكتر من 51 مليون منشن  تم  على تويتر في رمضان 15 بيتكلم عن رمضان او الأحداث الي بتحصل فيه وده يدي اي براند فرصة كبيرة جدا انه يكون أحد اطراف المحادثة الي بتتم على تويتر

2- عدد ال impressions اللي وصلته التويتات الي بتتكلم عن رمضان 2015 في الشرق الأوسط فقط كان 8.4 مليار امبريشن سواء على موقع تويتر نفسه او خلال الشير بره الويب سايت  ودي فرصة هايلة لأي Publisher او براند يقدر يشارك متابعينه  اهتماهم برمضان. 

3- متنساش عيد الفطر أثناء رمضان لان في نهاية الشهر بيبدأ الكلام عن رمضان وأحداثه تقل ويزيد كلام جمهور تويتر عن عيد الفطر.

ذكر تويتر ان  29 % من المينشنز الي اتكلمت عن رمضان 2015  كان عن عيد الفطر.

 twitter1

• نيجي للنقطة الأهم وهي ايه هي المواضيع الي بتهم جمهور رمضان على تويتر والي تقدر تتفاعل مع جمهورك فيها وايه مدي أهمية كلاً منها  ومن اشهر المواضيع الي الناس بتتكلم عنها في رمضان هي الصحة والتمارين الرياضية والشوبينج وخاصة اماكن شراء الأكل  واماكن تفطر فيها وترشيحات للبرامج والمسلسلات الي يتفرجوا عليها على التليفزيون. 

وعشان تحقق التفاعل الي بتحلم بيه لازم تستخدم الفيديو والصور مش بس الكونتت المكتوب وكان من توصيات تويتر قبل كده هو الربط بين حملات التلفزيون وحملاتك على تويتر لان جمهور تويتر تحديداً هو  Multi-screen audience يعني بيتفرج على التليفزيون وهو بيستخدم ابليكيشن تويتر وبيتفاعل مع الحاجات الي بيشوفها على التلفويون من خلال تويتر 

وبالتحديد تم ذكر ان خلال رمضان 2015:

1- كانت التويتات الي بتتكلم عن الصحة والفيتنس كان نصيبهم 884 الف منشن

2- الشوبينج والعروض الي تتم من خلال البراندات كان نصيبه 242 الف منشن سواء كان البيزنس اون لاين او اوفلاين

3- التلفزيون والرياضة وكان نصيبهم 235 الف منشن  خاصة البث المباشر للمحتوى الحصري من خلال Periscope

twitter2

ومن اشهر الـ case studies اللي حصلت في رمضان 2015 كانت: مكة لايف على سناب شات 

وتقدر تقرأ عن الموضوع أكتر من هنا 

وبشكل عام الناس في رمضان بتقضي وقت أطول في الكلام عن التبرعات والصلاة والشعائر الدينية وبتلاقي حملات التبرع صدى كبير خلال رمضان وممكن والبراندات بيتفاعلوا اكتر مع الحملات الخيرية في رمضان.  

• وأخيراً في فترة الإعداد لرمضان من أشهر الكلمات الي هتساعدك توصل لناس اكتر في رمضان هي: #Ramadan  #RamadanMubarak  #Ramadan2016#Eid2016 #EidAlFitr #EidMubarak 

قولنا هل بتستخدم تويتر في رمضان وازاي بتقدر تكسب تفاعل أكتر خلال رمضان زيادة عن باقي السنة؟

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+