المنافسة بين Facebook و Snapchat إلي أين؟

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+

في 2013 فشلت Facebook في شراء Snapchat في صفقة بلغت قيمتها 3 مليار $، سناب شات كانت لها رؤية ساعدتها أكثر في الانتشار خصوصا بين  فئة الشباب والمراهقين  وتركيزها بشكل كبير علي الكاميرا “we believe that the camera is the starting point for active experiencing ”

الـ Stories بين Snapchat و Instagram

أعلنت Instagram في أغسطس من العام الماضي عن إطلاق Instagram Stories واللي كانت أهم ميزة بتتميز بيها Snapchat واللي من خلالها بيقدر المستخدمين نشر صور أو فيديو في صورة قصة أو Story ومبيتظهرش في الاكونت الشخصي للمسنخدم وبتكون مؤقتة أو بتتحذف بشكل تلقائي بعد نشرها بـ 24 ساعة.

نمو كبير لـ Instagram Stories

وصل عدد مستخدمي إنستجرام لأكثر من 600 مليون مستخدم حول العالم منهم 150 مليون مستخدم لميزة Instagram Stories بشكل يومي كما أعلنت عن زيادة في عدد المستخدمين في المنطقة العربية وصولا لـ 63 مليون مستخدم.

وعلي الرغم من استحواذ Facebook علي تطبيق MSQRD لإضافة التأثيرات والفلاتر علي الصور إلا أنها قررت أيضا إضافة ميزة الـ Stories لتطبيق فيسبوك في 25 يناير الماضي للتجربة كتحديث تجريبي لعدد من المستخدمين في إيرلندا.

تحديثات فيس بوك

إضافة New Camera Features و فلاتر للـ Messenger

بالرغم من إنه بيتم إرسال أكتر من 2.5 مليار صورة، فيديو، رسالة أو Emoji  من خلال Facebook Messenger إلا أن فيسبوك بتحاول منافسة Snapchat بكل ما لديها 🙂

Whatsapp Status

في تحديث جديد أضافت فيسبوك وهي المالكة لتطبيق Whatsapp ميزة الحالة أو Status وهى نفس الـ Stories في Snapchat أو Instagram واللي من خلالها هيقدر مستخدمي واتساب مشاركة الـ Status بنفس الطريقة في سناب شات سواء كانت صور، فيديو أو gif بعد ما كانت مقتصرة علي النصوص العادية فقط وهتكون متاحة لمدة 24 ساعة  للاشخاص اللي في قائمه الاتصال عندك وبتقدر تعرف الاشخاص اللي شاهدوا الـ Status ?

من خلال كل التحديثات والإضافات اللي بتقوم بيها facebook بيتضح لنا أنها بتحاول حصار Snapchat وتوجيه ضربة قوية. بالرغم من التحديث الآخير وإضافة Whatsapp Status هو في المجمل للمستخدم العادي لأن المشاهير والـ Influencers بيهتموا أكتر دلوقتي بـ stories علي إنستجرام أو Live علي فيسبوك خصوصا فكرة واتساب معتمدة علي رقم الموبايل.

وبالرغم من المنافسة الشرسة ووصل عدد المستخدمين الشهري لـ Snapchat  لأكثر من 300 مليون مستخدم وعدد المستخدمين اليومي لأكثر من 100 مليون، وفي حوار مع جريدة التايمز عبرت ميراندا مي كير عارضة الازياء الاسترالية وخطبية المؤسس المشارك والرئيس التنفيذي لـ Snapchat عن استيائها من سرقة facebook لخصائص سناب شات وعدم ابتكار خصائص ومميزات جديدة.

هل هناك مجال آخر للمنافسة بين  Facebook و Snapchat ؟

أعتقد أن الفترة المقبلة ستشهد منافسة قوية في مجال الواقع الافتراضي خصوصا بعد استحواذ Facebook علي شركة Oculus المصنعة لنظارات الواقع الافتراضي وفي المقابل استحوذت Snapchat علي شركة  Cimagine Media وهي متخصصة في مجال الواقع المعزز وهي شركة ناشئة مقرها في إسرائيل.

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+