تابع أداء إعلانات رمضان 2018 لحظة بلحظة من خلال منصة منتريكس!

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+

مع بداية موسم إعلانات رمضان 2018 بدأنا بشكل دوري نشارككم تقارير سريعة عن أداء السباق الإعلاني على منصتي فيسبوك ويوتيوب، ورصدنا فيها عدد المشاهدات، حجم التفاعل، مين الأفضل أداءًا، ومين كان الأسوء. (تقدروا تتابعوا اللي فاتكم من تقارير هنا)

النهاردة عملنا تعاون جديد مع Mintrics، أول Social Video Analytics Dashboard with benchmarks صممها فريق مصري، واللي من خلالها بيقدر المتخصصين في مجال السوشيال ميديا متابعة وتحليل أداء فيديوهاتهم على يوتيوب، فيسبوك، وإنستجرام، وتويتر من خلال منصة واحدة، بتديك تجربة متطورة جدًا في التحليل .. وأكتر حاجة مميزة لما جربنا التول بشكل شخصي كان ذكاءها في المقارنة بين المنافسين ليك على كل المستويات، فتقدر تعرف إنت أداء إعلانك أو محتوى الفيديو بتاعك مقارنة بالصناعة بتاعتك أو مقارنة بمنافس/ منافسين معينين عامل إزاي .. وفيها كمية historical data  عظيمة هاتخللي التحليل والريبورتنج أسهل وبتكلفة أقل .. وطبعًا الفايدة الأكبر إنك هاتتعلم إزاي تعمل engaging content  من خلال الداتا والترشيحات اللي بتقولهالك Mintrics.

إعلانات رمضان .. لحظة بلحظة!

مينتريكس Mintrics  عملوا السنة ديه منصة مخصوصة لرصد وتحليل إعلانات رمضان 2018 .. واللي فيها بيرصدوا ويحللوا أكتر من 480 علامة تجارية .. وأكتر من  24,420 فيديو!

“ادخل على رمضان لحظة بلحظة مجانًا دلوقتي من هنا

المنصة تجربتها جميلة جدًا، بتقدر تختار منها البلد ما بين مصر، والإمارات عشان تتابع أهم الحملات الإعلانية والبرامج التليفزيونية في البلدين:

وتقدر تختار ما بين منصتي فيسبوك، ويوتيوب، أو ممكن تختار المنصتين مع بعض:

وال KPIs  الأساسية اللي بترصدها المنصة هي المشاهدات، التفاعل (لايك – شير – كومنتات) ، وكمان الزيادة في عدد المتابعين عن منصات العلامات التجارية .. وكمان تقدر تختار ما بين إنك تتابع فيديو/ إعلان معيّن .. أو تتابع كل الفيديوهات التابعة لعلامة تجارية ما .. فتشوف أداء العلامة التجارية ككل!

من خلال التعاون ده هاتقدر تتابع أداء إعلانات رمضان + البرامج التليفزيونية المشهورة لحظة بلحظة. بجانب إننا بشكل يومي هانقولكم ملخص سريع عن أداء أفضل 5 إعلانات في رمضان وهايكون فيه infographics + insights  هايعرض فيها فريق Mintrics  تحليلاته لبعض البيانات اللي هاتقولنا أفكار أكتر عن إيه اللي بيخللي الإعلان عليه تفاعل أكتر من التاني  .. وفي نهاية الموسم تقدر تحصل على تقرير كامل لو سجّلت إيميلك من خلال المنصة dashboard.

تقدر دلوقتي تدخل من هنا وتتابع أداء إعلانات رمضان لحظة بلحظة من Mintrics، وماتنساش تسجّل إيميلك عشان يوصلك التقرير آخر الشهر.

شارك على فيسبوك
شارك على تويتر
شارك على لينكدإن
+